Czosnek i jego właściwości

Czosnek to jedno z pierwszych warzyw, którymi zainteresował się człowiek. Już ponad sześć tysięcy lat temu uprawiali go zarówno Sumerowie, jak i Egipcjanie, nawet najwcześniejsze zapiski potwierdzają przy tym, że ceniono go nie tylko dlatego, że jego walorów smakowych nie można było zakwestionować, ale również z uwagi na jego właściwości lecznicze.

Wśród wielkich entuzjastów czosnku znajdował się między innymi Hipokrates zwracający uwagę na to, że jedzony z umiarem pomaga w walce z chorobami układu oddechowego, w dawnych wiekach przypisywano mu jednak również szereg innych właściwości. Starożytni Rzymianie byli przekonani, że poprawia kondycję żołnierzy, w Chinach twierdzono, że jest niezastąpiony wówczas, gdy chce się dożyć późnej starości, w średniowiecznej Europie nakazywano zaś jeść go ostrożnie, wierzono bowiem, że pozwala on walczyć z impotencją, choć jednocześnie może… skłaniać do rozwiązłości. Co ciekawe, powiązanie czosnku z najbardziej intymnymi problemami człowieka nie było wcale charakterystyczne wyłącznie dla badaczy z naszego kontynentu, w środkowej Azji wierzono bowiem, że nalewka wykonana między innymi z czosnku ułatwia zajście w ciążę.

Właściwości czosnku

A jak jest w rzeczywistości? Walory prozdrowotne czosnku już przed wieloma dziesięcioleciami potwierdzono naukowo, dodawanie warzywa do kolejnych potraw jest więc w pełni uzasadnione. Lista dobroczynnych właściwości czosnku jest zresztą imponująca, warto więc wspomnieć między innymi o tym, że zwiększa on apetyt, ułatwia zasypianie, obniża ciśnienie krwi, przeciwdziała zjawisku zwapnienia tętnic, a także obniża zarówno poziom tłuszczu, jak i cholesterolu we krwi. Czosnek często bywa zalecany osobom walczącym z nadwagą, ponieważ zaś zapobiega wzdęciom i przyspiesza pracę jelit często sugerowany jest przez lekarzy jako element wspierający leki stosowane w różnorodnych schorzeniach układu pokarmowego. Jego entuzjaści podkreślają również, że czosnek zapobiega zatruciom metalami ciężkimi i pomaga w gojeniu ran.

Nie ma takiej pory roku, w której nie powinno się jeść czosnku, nie da się jednak ukryć, że popularność tego warzywa wzrasta późną jesienią i zimą. Nie ma w tym przypadku zaskoczenia, mamy bowiem do czynienia ze skutecznym lekiem nie tylko działającym wzmacniająco, ale również ułatwiającym zwalczanie przeziębienia i pomagającym w eliminowaniu objawów grypy. Co ciekawe, czosnek jako środek pomagający we wzmocnieniu naszej odporności może być stosowany na wiele sposobów. Osoby, które lubią jego specyficzny smak mogą jeść go samodzielnie (tu warto pamiętać, że najwięcej walorów czosnek ma po zgnieceniu i odstawieniu na około 10 minut), czosnek sprawdza się jednak znakomicie również jako dodatek do kanapek i sałatek oraz jako element prozdrowotnego napoju, gdy jest podawany w połączeniu z ciepłym mlekiem. Pewnym problemem może okazać się jego specyficzny zapach, okazuje się jednak, że również z nim można się uporać. Aby było to możliwe najlepiej połączyć czosnek z jogurtem, miodem, czerwonym winem albo selerem, każdy z pewnością znajdzie więc przyjazny dla siebie neutralizator zapachu.

Czosnek – zastosowanie przy wyrobie wędlin

Od niedawna również w naszym kraju coraz większą popularnością cieszy się domowy wyrób wędlin, warto więc podkreślić, że również w tym przypadku czosnek sprawdza się znakomicie. Wykorzystywany jest przede wszystkim ze względu na swoje walory smakowe i zapachowe, które podkreślają charakter domowej kiełbasy oraz wędzonek, warto jednak pamiętać i o tym, że substancje zawarte w czosnku pomagają także eliminować drobnoustroje będące prawdziwą zmorą osób produkujących wędliny metodą domową.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
Secured By miniOrange